Reisverslag Boedapest

Ik heb het al een paar keer vermeld: vorige week ben ik op reis geweest naar Boedapest! Van zes tot veertien augustus heb ik samen met mijn nicht Elisa genoten van mijn vakantie in het prachtige – en warme – Hongarije. Op voorhand had ik geen idee wat ik moest verwachten van de Boedapest, maar de stad heeft een fantastische indruk op me gemaakt. Lees snel verder, ik kan niet wachten om al het prachtigs te laten zien!

Hongarije stond niet vanboven op mijn lijstje van plaatsen die ik wou zien, maar wat ben ik blij dat Elisa met het idee kwam om naar het festival Sziget te gaan! Boedapest bleek niet alleen veel geschiedenis te hebben, de stad is ook adembenemend mooi, en bruist van leven. We logeerden in het Golden Park Hotel, een hotel net buiten het centrum. Op de foto hierboven zie je het uitzicht dat we hadden vanaf het balkon van onze kamer.

Dag 1: dierentuin

Op onze eerste dag stonden we vroeg op, gingen we ontbijten en begonnen we aan een trip naar Varosliget, een groot park dat ten oosten van het hotel lag. De reis naar het park ging niet overdreven vlot: we waren nog niet volledig bekend met het openbaar vervoer, dus we moesten onderweg regelmatig inlichtingen vragen.

Na een heel stuk lopen, vonden we uiteindelijk toch nog de ingang van de dierentuin. Wat een geluk! Want de Budapest Zoo is prachtig. We liepen dan wel de hele dag te zweten en zonnecrème te smeren, er zijn zoveel dieren te zien in een prachtige omgeving, het was de moeite echt waard!

Om elke hoek was er wel een diertje dat ons hart deed smelten. Grumpy schildpadjes, kleine bevertjes en schattige aapjes! De zoo was echt heel groot en er is zoveel verschillends te zien, we hebben ons zo geamuseerd!

Dag 2: centrum

Zaterdag trokken we naar het centrum van Boedapest. De tweede dag wisten we ongeveer wat we moesten verwachten van het openbaar vervoer, dus we raakten vrij vlot op onze bestemming.

In het centrum van Boedapest is ongelooflijk veel te zien. Achter elk hoekje is er wel iets nieuws te ontdekken. Dit binnenplaatsje, bijvoorbeeld, zag er supergezellig uit en je kon er genieten van een prachtig uitzicht over de Donau.

Door de hitte moesten we regelmatig even een pauze houden om iets te drinken, maar omdat we de hele dag hebben rondgelopen hebben we heel wat gezien. We zijn niet specifiek naar iets op zoek gegaan, we lieten ons zaterdag gewoon leiden door ons gevoel, en dat was heerlijk!

Dag 2: centrum

’s Avonds wilden we nog iets gaan doen, en iemand had ons Morrison’s 2 aangeraden, dus daar gingen we heen. Het bleek een heel leuke club te zijn, met een gezellige binnenplaats vol lichtjes en meerdere zalen waar verschillende soorten muziek werden gedraaid!

Dag 3: Gellert

Op onze derde dag besloten we naar nog een topbestemming in Boedapest te gaan: we gingen zwemmen in de Gellert-baden. Maar eerst dronken we onderweg nog een heerlijke limonade!

De Gellert-baden waren ook prachtig! Er zijn binnenzwembaden, thermische baden, sauna’s, en een buitenzwembad met golven! We vermaakten ons heel goed, en na een heerlijke dag in het prachtige Gellert-gebouw maakten we nog wat foto’s op de (naar mijn mening) mooiste brug in Boedapest.

Dag 4: liftjes

De dag erna, maandag, besloten we naar Boeddha te gaan, het stuk van Boedapest aan de westelijke kant van de Donau. Met de schattige kabelliftjes kon je het prachtige uitzicht over de stad aanschouwen. We waren allebei een klein beetje bang – hoogtevrees – maar na enkele minuten konden we er toch ten volle van genieten.

Toen we met de liftjes boven aankwamen, dronken we iets en wandelden we wat verder. We kwamen uit bij een klein speeltuintje, en deze kikker vond ik er té schattig uitzien om er niet mee op de foto te gaan.

Op maandag maakten we ook de slechtste beslissing van de hele week. We liepen in de namiddag nog even door het centrum, en kwamen een kapsalon tegen waar je je haar kon laten brushen met krullen. Dat hadden we ook in Marokko gedaan, en we vonden het een leuk idee om dat nu weer te doen. Toen de kapsters ons haar hadden gewassen, kwamen ze echter tot de conclusie dat ons haar te lang was om te brushen, dus zeiden ze dat ze het gewoon zouden droogblazen, en dan met de stijltang zouden krullen. Hierboven het resultaat. Toen ik mezelf in de spiegel zag moest ik letterlijk moeite doen om mezelf niet uit te lachen, en toen Elisa en ik elkaars haar zagen, hielden we het niet meer uit. We hebben die avond besloten om op het hotel te blijven, een film te kijken en eens vroeg te gaan slapen!

Dag 5: zwemmen en chillen

Dinsdag waren onze krullen al wat minder belachelijk, dus besloten we om in de voormiddag nog eens een zwembad te bezoeken. We trokken naar een buitenzwembad en bleven daar een paar uurtjes, en toen we er genoeg van hadden gingen we weer naar het centrum en gingen op een terrasje met zitzakken zitten om iets te drinken en te eten.

Dag 6: SZIGET!

Dag zes was het dan eindelijk zover: SZIGET! Het festival was fantastisch: de sfeer was levendig, overal zag je prachtige versieringen en er was enorm veel te zien en te doen. Hierboven zie je hoe we staan mee te juichen met The Script.

Ook ’s avonds heerste er een magische sfeer op Sziget. Overal waar je keek zag je lichtjes, en zo waande je je echt in een sprookjesland. We bleven nog tot in de vroege uurtjes doorfeesten!

Dag 7: chilldag in het centrum

De dag na Sziget hebben we heel rustig gehouden. We sliepen lang uit, gingen rustig iets drinken en bleven de hele dag in de schaduw liggen. ’s Avonds gingen we iets eten in een restaurantje op de binnenplaats die je ook zag op een van de foto’s hierboven.

Dag 8: Gellertheuvel

Na zoveel leuks kan je het waarschijnlijk best begrijpen dat we de laatste dag heel verdrietig waren dat we naar huis moesten. We gingen nog een laatste keer naar Boeddha en verwenden onszelf (alweer) met een frisse limonade.

Weer konden we urenlang kijken naar onze favoriete brug!

Vervolgens hebben we het ondenkbare gedaan: we beklommen op hoge hakken de Gellertheuvel. Mijn voeten deden pijn, maar het was het zeker waard: ik kon deze foto nemen van het prachtige uitzicht over Boedapest, met natuurlijk onze brug!

Na de beklimming namen we de bus terug naar het hotel, en vertrokken we naar de luchthaven. Het was een fantastische reis: er was enorm veel te zien en te doen, maar je kon ook gewoon ergens gaan zitten en wat rondkijken. Voor mij was Boedapest dé perfecte combinatie tussen actieve en passieve vakantie. Als bonus nog wat food pics.

Reisverslag Boedapest

Snoek met paksoi, oesterzwam en radijs.

Salade met gerookte zalm en meloen.

Auberginedip met geroosterd brood en groentjes.

Reisverslag Boedapest

Mijn nicht/reispartner Elisa en ik!

Ben jij al op reis geweest of ga je nog op reis?

Heb je deze al gelezen?

6 Comments

Laat iets van je horen!

Uw email adres wordt niet gepubliseerd. Velden met een * zijn verplicht.